PROGRAMU ZAJĘĆ POZALEKCYJNYCH Z PIŁKI SIATKOWEJ DLA GIMNAZJUM
WSTĘP
Opracowałam program zajęć pozalekcyjnych z piłki siatkowej dla uczniów Gimnazjum, aby umożliwić uzdolnionym uczniom realizację zainteresowań siatkarskich. Z diagnozy, którą przeprowadziłam na temat zainteresowań sportowych uczniów naszej szkoły wynikało, że 63% ankietowanych chciało doskonalić swoje umiejętności na zajęciach siatkówki. Początkowo prowadziłam zajęcia dla bardzo dużej grupy uczniów. Okazało się to niezmiernie trudne i mało efektywne. Postanowiłam dokonać selekcji i rozpocząć pracę w dwóch grupach: z uczniami zainteresowanymi rekreacyjną piłką siatkową oraz z grupą uzdolnioną ruchowo.
Siatkówka rozwija wiele cech woli: odwagę i zdecydowanie, wytrzymałość, i wolę walki, inicjatywę i samodzielność. Rozwój tych cech umożliwia nie tylko funkcjonowanie w wielu dyscyplinach sportowych, ale również ułatwia człowiekowi wdrożenie do różnych dziedzin pracy zawodowej. Siatkówkę, zaliczamy obecnie do bardzo popularnych gier zespołowych i odnosimy w niej duże sukcesy w kraju i za granicą. Co raz bardziej popularna staje się siatkówka plażowa, która umożliwia stosowanie rekreacji ruchowej na świeżym powietrzu.
Od początku pracy zawodowej pragnęłam tą dyscypliną zainteresować uczniów mojej szkoły. Od 6 lat organizuję corocznie zajęcia pozalekcyjne z piłki siatkowej dla uzdolnionych uczniów. Ze względu na ograniczoną możliwość wykorzystania sali gimnastycznej treningi odbywają się 1-2 razy w tygodniu osobno dla grupy dziewcząt i chłopców. Zajęcia te pozwalają młodzieży na rozwijanie swoich zainteresowań sportowych, podnoszenie umiejętności, kształtowanie wytrwałości i koleżeńskości, a najlepszym dają dużą satysfakcję z reprezentowania barw szkoły na zawodach i imprezach szkolnych i międzyszkolnych. W pracy trenera siatkówki z uczniem zdolnym, bardzo dużą rolę odgrywa współzawodnictwo sportowe i doskonalenie umiejętności w walce z przeciwnikiem. W związku z powyższym na bieżąco uczestniczę i organizuję mecze towarzyskie, aby drużyna mogła doskonalić współpracę w zespole i oceniać postępy w konfrontacji z przeciwnikiem. W celu wszechstronnego kształtowania organizmu, doskonalenia nawyków ruchowych a w szczególności integrowania zawodniczek wyjeżdżamy na letnie obozy sportowe, które fundują rodzice uczniów.
Efektem wszystkich moich działań są widoczne postępy moich uczniów, osiągnięcia sportowe, ogromna satysfakcja trenujących i wyszkolenie zawodniczek kontynuujących uprawianie siatkówki w klubach i sekcjach sportowych. Sukcesy sportowe idą w parze z dostateczną ilością treningów, dlatego zawodniczki osiągnęły maksimum swoich możliwości, gdyż nie dysponuję większą ilością godzin. Jednak osiągnięcia moich zawodników nie pozostają bez znaczenia. Grupa dziewcząt i chłopców odnosi sukcesy na szczeblu Mistrzostw Miasta Gdańska z czego wszyscy jesteśmy ogromnie dumni.
1. ZAŁOŻONE CELE PROGRAMU
OGÓLNE:
· Zaspokojenie potrzeb najbardziej ambitnych sportowo uczniów w procesie edukacyjnym. · Uświadamianie korzyści z systematycznej i permanentnej aktywności ruchowej · Promowanie osiągnięć uczniów w zawodach różnego szczebla, turniejach i konkursach. · Umożliwienie najzdolniejszym uczniom przygotowania do dalszego szkolenia · Promowanie najzdolniejszych uczniów i kierowanie ich do uprawiania piłki siatkowej w klubach sportowych. · Zdobycie medalu w Finale Mistrzostw Miasta Gdańska w piłce siatkowej
SZCZEGÓŁOWE:
· Wszechstronny rozwój organizmu · Opanowanie w jak najlepszym stopniu umiejętności ruchowych, elementów techniki i taktyki wykorzystywanych w grze przy świadomym udziale ćwiczących · Zdobywanie specyficznych nawyków ruchowych, umiejętności i wiadomości z piłki siatkowej · Osiągnięcie najwyższego poziomu sprawności specjalnej w piłce siatkowej na miarę możliwości uczniów · Kształtowanie charakteru pożądanych postaw w działaniu indywidualnym i zespołowym
2.TERMIN REALIZACJI: 3-letni okres nauki w gimnazjum:
3.REALIZATOR: nauczyciel wf Iwona Wygnał
4.WSPÓŁPRACA: Uczniowie, rodzice, pielęgniarka szkolna, nauczyciele wf, drużyny siatkarskie innych szkół, klub sportowy „Gedania”, „Stoczniowiec”, biuro turystyczne „Sports-Tour”.
5.TREŚĆ: · Przygotowanie techniczne z akcentem na rodzaj i sposób wykonania czynności ruchowej. - postawa siatkarska i sposoby poruszania się po boisku - przyjęcie zagrywki - wystawienie i rozegranie - obrona w polu - zagrywka, atak i blok
· Przygotowanie taktyczne zespołu: - taktyka indywidualna - zespołowa: ataku i obrony · Kształtowanie cech motorycznych · Próby sprawności fizycznej specjalnie stosowanej w piłce siatkowej · Gry małe: 1x1, 2x2, 3x3, 4x4 · Gra szkolna z akcentem na technikę i taktykę gry · Spotkania towarzyskie międzyszkolne · Udział w turniejach, rozgrywkach międzygimnazjalnych, siatkówce plażowej · Organizacja obozów sportowych
6.OCZEKIWANE EFEKTY: · Rozwijanie zainteresowań piłką siatkową · Doskonalenie umiejętności technicznych i taktycznych. · Podniesienie sprawności ogólnej i specjalnej uczniów. · Wzrost zainteresowania piłką siatkową w szkole i środowisku lokalnym · Zaangażowanie rodziców w działalność sportową szkoły · Umiejętność współpracy zespołowej · Integracja uczniów z poszczególnych klas. · Umiejętność rywalizacji zgodnie z zasadami „fair – play” · Sukcesy sportowe na szczeblu miejskim, międzyrejonowym i rejonowym.
7.EWALUACJA
· ANALIZA OSIĄGNIĘĆ I POSTĘPÓW NA PODSTAWIE ARKUSZA OSERWACJI MECZOWEJ
Aby uzyskać informacje i wyciągnąć wnioski do pracy w kolejnym roku szkolnym uznałam, że najlepszą formą mierzenia jakości pracy będzie monitoring spotkań finałowych Mistrzostw Miasta Gdańska. W tym celu opracowałam arkusz obserwacji meczowej. Na zajęciach treningowych prowadziłam obserwacje postępów techniki poszczególnych zawodniczek. Umiejętność wykorzystania techniki i taktyki oraz poziom skuteczności w grze, gdzie znaczącą rolę odgrywa także odporność psychiczna mogę przeanalizować za pomocą arkusza obserwacji meczowej. W monitoringu za główne elementy przyjęłam: zagrywkę, atak, blok, obronę i punkty zdobyte w czasie meczu z błędu przeciwnika. Analizując mecz zwracam szczególną uwagę na zaangażowanie zawodnika w grę. Jedna zawodniczka angażowała się w grę i zarówno udanych jak i nieudanych akcji ma najwięcej. Jej skuteczność będzie niższa od zawodniczki, która unikała walki i odbierała tylko łatwe piłki. Drugą ważną rzeczą jest obserwacja gry zespołu. Charakteryzuje ją ilość punktów zdobytych i straconych zagrywką, atakiem, blokiem. Pozwala wyciągnąć wnioski, które elementy opanowane są i wykorzystywane dostatecznie w grze, a które należy zdecydowanie poprawić. Trzecim elementem poddanym analizie jest ilość zdobytych punktów poprzez błąd przeciwnika.
Opracowała: Iwona Wygnał ARKUSZ OBSERWACJI MECZOWEJ
ZESPOŁY: DATA:
SET 1 PUNKTY ZDOBYTE ZAWODNIK ZAGRYWKA ATAK BLOK BŁĄD PRZE RAZEM PUNKTY STRACONE ZAGRYWKA ATAK BLOK OBRONA RAZEM
SET 2 PUNKTY ZDOBYTE ZAGRYWKA ATAK BLOK BŁĄD PRZE RAZEM PUNKTY STRACONE ZAGRYWKA ATAK BLOK OBRONA RAZEM
SET 3 PUNKTY ZDOBYTE ZAGRYWKA ATAK BLOK BŁĄD PRZE RAZEM PUNKTY STRACONE ZAGRYWKA ATAK BLOK OBRONA RAZEM
WYNIK MECZU: OBSERWACJĘ PROWADZIŁ:
ANALIZA WYNIKÓW
RODZAJ ZAWODÓW: ZESPOŁY: DATA MIEJSCE
PUNKTY ZDOBYTE W MECZU NR ZAWODNICZKA SET 1 SET 2 SET 3 SUMA PKT ŚRED/SET
RAZEM
PUNKTY STRACONE W MECZU NR ZAWODNICZKA SET 1 SET 2 SET 3 SUMA PKT ŚRED/SET
RAZEM
PUNKTY ZDOBYTE W MECZU SET 1 SET 2 SET 3 SUMA PKT ŚRED/SET ZAGRYWKA ATAK BLOK BŁĄD PRZE RAZEM
PUNKTY STRACONE W MECZU SET 1 SET 2 SET 3 SUMA PKT ŚRED/SET ZAGRYWKA ATAK BLOK OBRONA RAZEM
Opracowała: mgr Iwona Wygnał
|